IANIS LALLEMAND
Unspecified Clay (III), 2017, céramique émaillée, approx. 25 x 25 x 10 cm. Pièce unique.
Boundary Conditions rassemble une série de travaux explorant les limites, dialogues et écarts entre forme et matière, accidents et programme, image et réalité physique. Mobilisant des techniques et des matériaux variés (lumière, céramique, métal…), le corpus d'œuvres présenté est traversé par des motifs et des procédés récurrents. Ces circulations internes, indices d'une recherche en constante transformation, révèlent des chemins de traverse entre les enjeux du dessin, de l'image numérique et de la sculpture.
Two, 2014, bois, plexiglas, composants electroniques, logiciel, 44,6 x 44,6 x 16 cm. Edition de 2 exemplaires + 1 E.A. Credits : Avec le soutien d’EnsadLab et de l’universite Paris Sciences et Lettres, dans le cadre du programme doctoral SACRe (Sciences, Arts, Creation, Recherche).
Unfolding / A series of drawings emerging from the corrupted output of a digital fabrication software. The hundreds of overlapping figures visible in each composition consist in fact of the individual fabrication elements—complete with assembly tabs—of a three-dimensional surface. This uncommon generative process creates images with both abstract and structural qualities.
Gradient / Gradient investigates the use of laser cutting tools to create material effects, induced by simple, repetitive etching patterns. A series of rectangular strips is engraved into aluminium plates with varying power. Instead of producing the expected geometric figure, the process yields a continuous organic texture, more likely to evoke natural processes than industrial automation.
Computational Ruins / Can material failure inspire new digital aesthetics? This project explores the use of 3D printing to embed localized fragility in concrete molds, as a means of creating ornamental patterns via demolding accidents. A non-uniform infill allows designing molds which neither fully break, nor stay in one piece, when removed from the concrete. The resulting composites merge raw material textures with the geometric complexity of extrusion toolpaths.
Photos digitales / Random Objects / A fictional archive documenting the ghostly apparition of algorithmic form in the midst of rigorous architectural views. A series of generative shapes have been integrated into analog photographs, yielding an anachronistic encounter between crisp, geometric designs and the fragmentary aesthetics of computational processes.
Bio
Ianis Lallemand est artiste et designer. Son travail est exposé en France et à l'étranger (Gaîté lyrique, Variation Media Art Fair, Labo BNF, GV Art London…). Il a récemment soutenu une thèse de doctorat en design avec une exposition personnelle, à la Gaîté lyrique, après avoir réalisé ses recherches à l'École nationale supérieure des Arts Décoratifs dans le cadre du programme SACRe. Membre du groupe de recherche en architecture et design Co-de-iT, il enseigne actuellement dans plusieurs écoles d'art et de design à Paris.